Kirjoittaja Aihe: Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)  (Luettu 484251 kertaa)

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1831
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #615 : 01.10.2020, 12:03:26 »
25 megawatin dieselsähköinen jäänmurtaja Viktor Chernomyrdin on vihdoin luovutettu Pietarissa, "vain" viisi vuotta aikataulusta jäljessä:

https://en.portnews.ru/news/302511/
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5083
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #616 : 05.10.2020, 15:20:28 »
Pohjoisen jäämeren ennätysvähäisen jääpeitten vuoksi ensimmäisiä jääkoeajojaan tekevä Arktika paineli suoraan Pohjoisnavalle.

https://thebarentsobserver.com/en/arctic/2020/10/russias-new-giant-icebreaker-sailed-straight-north-pole
« Viimeksi muokattu: 05.10.2020, 17:54:03 kirjoittanut Pekka Laakso »
Copyright © 2020 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1831
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #617 : 05.10.2020, 22:36:32 »
Pohjoisen jäämeren ennätysvähäisen jääpeitten vuoksi ensimmäisiä jääkoeajojaan tekevä Arktika paineli suoraan Pohjoisnavalle.

https://thebarentsobserver.com/en/arctic/2020/10/russias-new-giant-icebreaker-sailed-straight-north-pole

Viimeiset viisi latitudia mentiin 12 solmun keskinopeudella viimeisen AIS-pisteen näyttäessä yli 18 solmun hetkellistä nopeutta. Ei huonosti ottaen huomioon, että SB-puolen potkuri pyörii vain puolella teholla propulsiomoottorin vaurioiduttua merikokeissa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1831
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #618 : 06.10.2020, 21:09:48 »
Kanada etsii käytettyä "kevyttä jäänmurtajaa", mutta maan laivanrakennusteollisuus on sitä mieltä, että sellainen pitäisi rakentaa kotimaisella telakalla:

https://www.cbc.ca/news/politics/shipbuilding-icebreaker-coast-guard-great-lakes-1.5751143

Mielenkiintoinen kommentti aiheeseen liittyen:

Tim Choi, a University of Calgary shipbuilding expert, said this recent tender suggests the federal government is operating on the flawed assumption that there is an abundance of used icebreakers on the market.

The deal with the Davie shipyard was an anomaly and federal officials "got lucky" last time because there happened to be three vessels available, he said.

Choi said he believes the federal government isn't likely to be so fortunate this time: his research suggests there may be only one light icebreaker out there that would fit in the bill — in Finland — and it's not clear the Finns are ready to part with it.

"There are very few requirements for a vessel like that outside of Canada and the United States in the Great Lakes, St. Lawrence region," said Choi. "It's not like there's a used car lot where you can just go out and buy these things."

The shipbuilding association said it can make a strong case for a fast-track build in Canada. Choi said he believes procurement services may be forced in that direction anyway because of market conditions.


Minulle ei kyllä tule mieleen yhtään suomalaista laivaa, joka täyttäisi kanadalaisten varsin tiukat vaatimukset: jäänmurtoon suunniteltu alus, jääluokka PC 6 (1A Super) tai korkeampi, jäänmurtokyky vähintään 3 solmua 60 cm kiintojäässä, päämitat max. 75 x 23.2 x 4.7 m, enintään 25 vuotta vanha...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1831
Yhdysvaltain rannikkovartioston keskiraskaalla jäänmurtajalla, USCGC Healylla, on edessä laaja remontti taannoisen propulsiomoottorihuoneessa tapahtuneen tulipalon seurauksena. Hieman yllättäen varastosta löytyi kuitenkin kokonainen varamoottori, jota ollaan nyt laivaamassa Panaman kanavan kautta Baltimoresta Seattleen.

https://breakingdefense.com/2020/10/crippled-icebreaker-healy-to-get-complex-rebuild-huge-engine-heads-to-panama-canal/

Healyssahan on paljon suomalaista suunnittelua; jenkit saivat runkomuodon ja propulsiolinjojen suunnitteluun apua Kvaerner Masa-Yardsin arktiselta tutkimuskeskukselta.

Vaihdoin viestiketjun otsikon hieman yleisluontoisemmaksi.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5083
Arktika on juuri saapunut Atomflotin laiturialueelle kotisatamaansa Murmanskiin.
Copyright © 2020 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5083
Arktikan virallinen käyttöönottoseremonia on pidetty tänään Murmanskissa.

https://thebarentsobserver.com/en/arctic/2020/10/north-pole-ice-cap-too-thin-testing-russias-giant-icebreaker

Pohjoisnavan ympäristössäkään ei ollut tarpeeksi paksua jäätä, ainoastaan ohutta ja harvaa jäätä, joten Arktika tarvitsee vielä toiset jääkokeet. Artikkelin mukaan ilmeisesti joulukuussa.
Copyright © 2020 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1831
Käynti pohjoisnavalla tähän aikaan vuodesta on kyllä puhdas julkisuustemppu. Jääkokeet tehdään normaalisti keskitalvella, jolloin jää on paksuimmillaan ja lujimmillaan.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1831
Vuonna 1958 rakennettu Karu (ex-Karhu; ex-Kapitan Chubakov) on päätetty romuttaa; alla venäjänkielinen uutinen tähän liittyvästä tarjouspyynnöstä.

https://portnews.ru/news/303972/

Kar(h)ussahan oli loppua kohden peräti kolmenlaista pääkonetta: pari vanhaa Sulzeria, yksi 90-luvun Deutz ja varsin uusi Wärtsilä 20 -sarjan moottori. Melkoinen konemestarin unelma...
All information and details given in good faith but not guaranteed!