Koillisväylän valtias Vyacheslav Ruksha haikailee Venäjän suuria jäänmurtajia yhtenäisen hallinnon alle. Tällä hetkellä ydinkäyttöiset jäänmurtajat ovat Atomflotilla ja isot dieselsähköiset linjamurtajat kuuluvat Rosmorportin laivastoon. Vähintään Helsingissä 1970-luvulla rakennetut
Krasin ja
Admiral Makarov pitäisi pikimmiten siirtää Atomflotin hallintaan, koska niille olisi käyttöä Koillisväylällä jo alkutalvesta, mutta vaikuttaa siltä että jonkinlainen nokkimisjärjestys eri liikennöitsijöiden välillä estää niiden käytön ennen kuin atomilaivasto on työllistetty täysilukuisena.
PortNews:
Unified icebreaking fleet on the Northern Sea Route Yllättäen kukaan ei puhu halaistua sanaa Viktor Chernomyrdinistä, Rosmorportin jäänmurtajalaivaston kruununjalokivestä, joka ei oikein ole elementissään Suomenlahdella...
Maailman suurimman jäänmurtajalaivaston tila on muutenkin mielenkiintoinen. Syksyllä 1983 Neuvostoliitto pystyi nopeasti keskittämään lähes koko jäänmurtajalaivastonsa itäiselle Koillisväylälle (kirjoitin aiheesta
Ulkomatalan SA-15 -artikkelin ensimmäisessä osassa), mutta viime vuosina pohjoisen liikenteestä on vastannut lähinnä "atominelikko"
50 Let Pobedy,
Yamal,
Vaygach ja
Taymyr satunnaisine vierailevine tähtineen. Toki nykyaikaiset kauppalaivat pärjäävät hieman paremmin, mutta odotusajat ovat silti venyneet välillä melkoisiksi ja tänä syksynä "jäänmurtajapulan" vaikutukset sai itse kukin lukea lehdistä. Toki jäänmurtajille on käyttöä muuallakin ja osa Wärtsilän tekeleistä alkaa muutenkin olla elämänsä ehtoopuolella. Samanaikaisesti laivaston uusiminen sakkaa (aiheesta lisää
Jäänmurtajat ja talvimerenkulku -ketjussa).
Noh, ainakin tällä kaudella saadaan käyttöön kaksi uutta ydinkäyttöistä jäänmurtajaa.