Tanskan suurimman yrityksen Maerskin pääjohtaja Nils Andersen kehottaa kuitenkin pistämään vielä jäitä hattuun. Koillisväylän suurimittainen hyödyntäminen voi olla järkevää vasta 15-20 vuoden kuluttua, eivätkä esimerkiksi Maerskin isot konttialukset eivät suuntaa Koillisväylälle ihan lähiaikoina. Andersenin mukaan vielä vuosiin ei kannata harkitakaan Koillisväylän oloihin soveltuvien konttialusten rakennuttamista.
Tällä hetkellä luonnonolojen aiheuttamat riskit ovat liian suuret ja aikaikkuna Koillisväylän hyödyntämiselle kaupallisessa rahtiliikenteessä pieni. Rahtialusten avuksi tarvitaan suurimman osan vuodesta jäänmurtajia, mikä nostaa rahtikustannuksia merkittävästi. Tiettyinä aikoina vuodesta jäävuoret muodostavat aluksille suuren riskin.
Vakuutusyhtiöt ovat myös nihkeitä myöntämään vakuutuksia Koillisväylää käyttäville rahtialuksille, koska reitti on riskialtis ja kulkee kaukana lähimmistä meripelastusyksiköistä.
tekniikka&talous