Kirjoittaja Aihe: Viking Line muuttaa kurssiaan  (Luettu 256138 kertaa)

Sven Liljeström

  • Maakrapu
  • Viestejä: 17
Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Vastaus #405 : 12.01.2021, 09:14:55 »
Muutama rivi vielä niistä "snorkkelihyteistä" yleisellä tasolla, vaikka viime talven lumia!
Niitä alakansihyttejä ei enää missään 2000-luvulla rakennetuissa lautoissa ole.
Matkustin Superfast VII:lla v. 2005.
Olin huomaavinani autojen lastauksen aikana, että aluksessa onkin pääkannen alapuolella
kaksi autokantta.
Kun sinne ei "voinut" saanut rakentaa hyttejä, tila otettin autojen käyttöön. Ehkä
tilankäytön kannalta hyvä, mutta hidastaa lastaus- ja purkuproseduuria matkustajien
kannalta merkittävästi yhden henkilöhissin kanssa.
Ensimmäisinä satamaan tulleet joutuivat alimmalle kannelle ja pääsivät viimeiseksi -
lue: yli puolen tunnin kuluttua ajamaan pois.
Korjatkaa, jos olen väärässä.

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3899
  • Liputuskysymys...
Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Vastaus #406 : 12.01.2021, 14:59:59 »
Mikko-Oskari nyt liki vallan sivuuttaa Vikingin vuorokauden risteilymahdollisuuden Helsingistä. Ehkä perjantaina ja lauantaina lähtö pitäisi risteilyille olla hieman myöhemmin. Vuorokauden risteilytuotetta ei mielestäni edes mahdollistettu tänä vuonna Gabriellalla ja Mariellalla.
Ei tosiaan, koska sellaiselle ei varmasti ollut viimevuotisessa tilanteessa mitään todellista tarvetta. Kilpailijan Europakin muistaakseni vaihdettiin Victoriaan juuri siksi, että vajaa poka sopii siihen mukavammin.
Laskemani lähtöaika 16 on juuri siksi sopiva, että siinä voidaan olettaa olevan ylimenossa jokseenkin täysi poka, ja aluksen asiallinen hyttikanta riittää hyvin sille hieman toiselletuhannelle nousevaan asiakasmäärään, joka jää bileristeilylle. Varsinainen ohjelmapuoli varmaan alkaisikin vasta sen jälkeen, kun laiva on tullut Tallinnaan. Lähtöaikaan vaikuttaa toki myös XPRS:n iltavuoro 18.30, joka näin saa vielä ylikulkevia asiakkaita kauempaa Suomesta ja tuo päiväristeilijät (sekä mahdolliset iltaristeilijät) takaisin myöhäisvuorolla.
Arkisin en usko risteilylle olevan niin suurta kysyntää, että kokonainen laiva kannattaisi pelkästään siihen uhrata. Lisäksi jos Amorella olisi alkuviikosta rajallisessa ajossa, sen ehkä voisi pitää Suomen lipulla, kun se kuitenkin suurimman osan ajasta olisi tyhjillään. Ajatus myös XPRS:n saamisesta Suomen rekkariin taitaa SMU:n vaatimusten takia olla päivähaave.

Ja luulisi, että koronavapaana aikana kannattaisi pitää myös puolen päivän lähtö Tallinnasta ja se myöhäisiltapäivän lähtö Tallinnasta arkena.
Eckerön lähtö Tallinnasta puolenpäivän aikaan on kokemusteni mukaan sen verran rauhallinen, että se riittänee tämän aikaslotin täyttäjäksi. Ahvenanmaalaisethan pyrkivät olemaan suoraan tallomatta toistensa varpaille. Skenaariossani XPRS lähtisi ma-to klo 17 ja pe-su 15 sekä 22, Amorella ma-to 20.30, pe 12 ja su 17. Tässä toteutuu sekä iltapäivä- että iltalähtö kaikkina päivinä.

..kysyn, että miksi, M-O  juuri Mariella mielestäsi on huonompi muihin verrattuna?
Jos on ostajan markkinat, niin ostajaehdokas saattaa hyvinkin hamuta myös Gabriellaa, sanomalla, että muut ovat
heille liian vanhoja ja että se vähemmillä muutostöillä sopii ajateltuun liikenteeseen paremmin.
Ratkaisu saattaa siis olla mikä tahansa, koska yhdestä on päästävä eroon.
Mariella on monin tavoin hyvä laiva, mutta sen verran kulahtanut, että se kaipaisi isohkoa remonttia sekä yleisiin tiloihinsa että hytteihinsä. Teknisestä puolesta en osaa sanoa, käsittääkseni laiva on hyvin pidettynä varsin asiallinen, vaikkakaan ei tosiaan enää ihan viimeistä huutoa.
Alukseen on vaikea toteuttaa tämän ajan vaatimusten mukaisia lisämukavuuksia -helpoin toteutettava taitaisi olla ison baarin laajentaminen ahterissa nykyisen kansibaarin paikalle. Ongelmallisempaa olisi, jos laivaan haluttaisiin tehdä kovan rahan maisemakämppiä, koska se edellyttäisi huomattavan osan henkilöstön majoitustiloista siirtämistä johonkin nykyiseen matkustajahyttiosastoon, lähinnä kai nelosen ahteriin. Snorkkelitilatkin ovat Mariellassa muita laivoja isompi ongelma, koska autokannen alle rakennettiin kasarilla vielä muutakin kuin halvimpia hyttejä; Marin tapauksessa saunaosasto. Pahimmassa tapauksessa perusteellinen remontti vähentäisi Mariellasta jopa 500-700 matkustajahyttipaikkaa nykyisestä (riippuen toki siitä, kuinka paljon kapasiteettiä uusiin yläkansikämppiin saataisiin), eikä saunaosastonkaan toteutumisesta muualla olisi mitään takeita. Ostajalle Mariella voisi olla tässä suhteessa helpompi, banaanimiehistö varmaan kelpuuttaisi majoitustiloikseen snorkkelikämpätkin, ja ylimpien kansien entisiä henksahyttejä voisi myydä maksaville asiakkaille melko pienen pintaremontin jälkeen.
Vaikka Gabriellassakin on Vikingin liikenteeseen soveltuvuuden suhteen omat ongelmansa, se kuitenkin saattaisi olla juuri pienempien kulujensa takia olla parempi mukana pidettävä. Cinderellalle iso remontti on myös (ennen kaikkea autokannen uudelleen mittauksen takia, mutta muutenkin) tarpeen, mutta se pärjäisi kohtalaisena kuljettimena siinäkin tapauksessa, että menettäisi kaikki snorkkelihyttinsä -muistelisin niitä olevan pitkälti toistasataa, eli vuodepaikkamäärän vähennys olisi noin 500.
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Arto Papunen

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 223
Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Vastaus #407 : 12.01.2021, 19:56:33 »
Itsehän en ole ollut kuin Gabriellalla kerran ja Mariellalla en lainkaan. Gabriella nyt hieman uudemmalta vaikuttaa jos laiva pitäisi sen mukaan valita ja sitten niitä parempia hyttejä yläkannella. Ja voisiko moottoritekniikka uudempaa, että kuluttaisi vähemmän kuin Mariella. Se mitä olen aina noissa Spittiläisissä ihmetellyt on tuo kahden kerroksen tila tuossa 9 ja 10 kerroksessa. Voi olla, että laivan rakenne ei enää sallisi mutta jos mahdollistaisi niin täyttäisi tilan 9.kannen perään asti ja siihen päälle aurinkokansi. En tiedä sitten voisiko lisää tilaa muuten kätevästi lisätä. Toisaalta kun katselee DFDS:n suuntaan niin aika samoilla tiloilla Crownkin menee.

Mielestäni Cinderella ei älytöntä rakenteellista remonttia tarvitse matkustajapuolelle, ainut vaan se autokannen remontti jos sellainen joskus tehdään. Oisko niitä hyttipaikkoja ollut Cinderella kaikkiaan jopa 2700 kun muistelen ruotsin puolen foorumilla laivan kartan olleen. Ja myös A2 hyttejä olemassa mitkä voisi muuttaa A4:ksi?

Petri Nummijoki

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 220
Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Vastaus #408 : 12.01.2021, 23:29:59 »
Mielestäni Cinderella ei älytöntä rakenteellista remonttia tarvitse matkustajapuolelle, ainut vaan se autokannen remontti jos sellainen joskus tehdään. Oisko niitä hyttipaikkoja ollut Cinderella kaikkiaan jopa 2700 kun muistelen ruotsin puolen foorumilla laivan kartan olleen. Ja myös A2 hyttejä olemassa mitkä voisi muuttaa A4:ksi?

Uutena Cinderellan hyttipaikkojen määräksi ilmoitettiin 2810. En ole seurannut, miten on muuttunut vuosien mittaan vai onko muuttunut lainkaan? Tosin Cinderellan suurempi hyttikapasiteetti Mariellaan verrattuna perustui pääasiassa siihen, että C-hyttejä oli huomattavasti enemmän.

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2552
    • kships.blogspot.com
Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Vastaus #409 : 13.01.2021, 15:13:30 »
Jos oikein muistan niin Cinderellaan tehtiin Ruotsin markkinoille siirtymisen yhteydessä iso remppa juuri C-hytteihin, joko niin että C4:ia muutettiin C2:ksi tai päinvastoin.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Arto Papunen

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 223
Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Vastaus #410 : 19.01.2021, 06:13:47 »
https://news.cision.com/se/viking-line-abp/r/pressinbjudan--sjosattning-av-viking-glory,c3267200

Viking Line kertoilee jotain tulevaisuuden suunnitelmistaan kun Glory lasketaan vesille.

Arto Papunen

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 223
Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Vastaus #411 : 24.01.2021, 02:40:11 »
Jatketaan nyt vielä sen verran pohdintaa, että mikähän on kokousmatkustajien määrä nykyään tai siis olisi jos ei koronaa? Mariella, Cinderella ja Grace tarjoilevat aika ison tilan kokousmatkustajille. XPRS, Rosella, Gabriella ja Amorella taas tarjoavat vähän vähemmän. Se vaan, että linjaparien ollessa Gabriella ja Mariella, onko tuosta ollut haittaa? Toisaalta olisi luullut, että jos Mariellalla olisi ollut liikaa kokoustiloja olisi sitä tilaa saanut muuhun käyttöön? (Jännä huomata tuokin ero, että Amorellalla on Versailles-kokoushuone erikseen tuolla 8.kannella mitä taas Gabriellalla ole vaan Living room sen tilalla. Mutta joo, tuossahan linkki kokoustiloihin: https://www.vikingline.fi/globalassets/documents/conference--groups/conference-facilities/conference-facilities_all-ships_en.pdf Sen verran mielenkiintoinen oli, että näyttäisi vähän kokoustilojen sijaintia Gloryllakin vaikkei tilojen kokoa tarkemmin.