Viking Line muuttaa kurssiaan

Aloittaja Timo Selkälä, 16.02.2011, 14:02:34

« edellinen - seuraava »

Arto Papunen

Cinderella taitaa aloittaa Helsingin linjan 6.3.

Kalevi Lehto

Tässä pieni pätkä Anemos/Rosellan nykyisestä liikenteestä. Sanoisin, että "atmosfääri" poikkeaa aika paljon meikäläisestä Ruotsin/Viron laivaristeilyistä.
https://www.youtube.com/watch?v=KbaUy8ar5MM
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Ilves Valta

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 27.10.2023, 17:24:27 Cinderella taitaa aloittaa Helsingin linjan 6.3.
Viimeinen lähtö Tukholma–Maarianhamina-linjalla on 3.3. (viimeinen saapuminen Tukholman 4.3.). Sen sijaan laivalla on yli kahden viikon telakointi tammikuussa (1.–18.1.). Voisi olettaa, että tuossa telakassa uudistetaan sisustusta paremmin Helsingin-liikenteeseen sopivaksi ja mahdollisesti myös laiva maalataan uudelleen?

Aarne Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 27.10.2023, 23:01:44 Tässä pieni pätkä Anemos/Rosellan nykyisestä liikenteestä. Sanoisin, että "atmosfääri" poikkeaa aika paljon meikäläisestä Ruotsin/Viron laivaristeilyistä.
https://www.youtube.com/watch?v=KbaUy8ar5MM

Videolla vilahtaa useampaan otteeseen myös toinen suomalaisille tuttu alus, ex-Sally Albatross.

Arto Papunen

Ja Cinderella Suomen lipun alle.. (Mihin vuoteen pitää mennä että varustamon alukset olivat aiemmin kaikki Suomen lipun alla?)

Ilves Valta

Taitaa mennä niinkin kauas kuin 1986. Sinä vuonna hankittu Ålandsfärjan meni Ruotsin lipulle (se tuli toki liikenteeseen vasta seuraavan vuoden puolella), ja siitä eteenpäin aina vähintään yksi laiva oli Ruotsin lipulla.

Sven Liljeström

Vaikka lippuasiasta on joskus puhuttu aikaisemminkin, kysyn, minkä
suuruusluokan etua näistä maanvalinnoista tulee varustamolle?
Työntekijöille asia tietenkin on ikävä, lähes koko henkilökunta
irtisanottaneen kerralla ja uutta lähdetään metsästämään.
Työehtosopimukset vaihtelevat tietenkin maiden välillä, mutta tämä
ei liene koko totuus. Muita eroja lienee roppakaupalla?


Arto Papunen

No eikö henkilökunnalle annettu mahdollisuus jäädä Suomen lipun alle Cinderellalle tai Viking hoitaa catering-puolen Birkalla, että sellainen henkilökunta siirtyy sinne.. Ja taitaa Cinderellalla olla jotain henkilökuntaa, joka on käynyt Suomesta käsin laivalla töissä, jotka varmasti jatkaa töissäoloa laivalla.

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 01.11.2023, 08:46:46 Vaikka lippuasiasta on joskus puhuttu aikaisemminkin, kysyn, minkä
suuruusluokan etua näistä maanvalinnoista tulee varustamolle?
Työntekijöille asia tietenkin on ikävä, lähes koko henkilökunta
irtisanottaneen kerralla ja uutta lähdetään metsästämään.
Työehtosopimukset vaihtelevat tietenkin maiden välillä, mutta tämä
ei liene koko totuus. Muita eroja lienee roppakaupalla?

Valtiot jakaa varustamoille tukia houkutellakseen laivoja lippunsa alle saadakseen kansalaisilleen töitä, verotulojen ja mm. huoltovarmuuden takia. Suomessa Traficom myöntää valtion talousarvioon vuosittain varatuista määrärahoista tukea meriliikenteessä Suomen lipun alla purjehtivien alusten miehistökustannusten kilpailukyvyn parantamiseksi. Kilpailu valtioiden välillä on kovaa.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 09.08.2023, 16:43:19 Tästä siis kertoi Viking Line lehdistötiedotteessaan.

Gotlandsbolaget kertoi tänään, että Birka Stockholmin nimeksi tulee Birka Gotland.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Jussi Mäkelä

Lipunmyynti Birka Gotlandille on avattu tänään. Ensimmäinen risteily Tukholmasta Maarianhaminaan 20.3.2024.

Juhani Mehto

#716
Birka Stockholmin nimi on AIS-lähettimessä vaihdettu nyt Birka Gotlandiksi. Luotsilistan mukaan sen pitäisi tulla Maarianhaminaan 29.2. ja varustamon uuden havainnekuvan mukaan siihen pitäisi maalata Viking Linen aluksista tutut "viikset", mutta turkoosina.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Peetu Kytöranta

Raidat on ihan hienot, kun värinsä kautta erottuu Vikingin aluksista.
Nimi vaan olis voinu olla parempikin. Itse olisin antanut Gotland Viking. Sopivasti olisi päässyt molemmat osapuolet esille.

Kai Heino

Laivan sisällä voi olla paljon Birka-yksityiskohtia. Näin ei tarvitse ihan kaikkea vaihtaa.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Kalevi Lehto

Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964