Mitä pidemmäksi liikennekatko HEL-STO-linjalla venyy, sitä epätodennäköisempänä sen paluuta voidaan pitää. Rahdin paluu on jo nykytilanteessa yhä kaukaisempi haave, ja matkustajat -sitten, kun sellaisia taas voidaan kuvitella pystyttävän saamaan- kaipaavat jotain tuoretta risteilymeininkiä. Olisipa laiva mikä tahansa, se olisi rempattava aika rajusti, eikä missään ole takeita, että tuollainen satsaus maksaisi itseään takaisin. Lähinnä tuollainen riski kannattaisi kai ottaa Gabriellalla, joka on hyttikansiensa osalta nykyäänkin aika mukavassa kunnossa, ja taitaisi pystyä vajaallakin kuormalla tekemään ainakin osan vuodesta ainakin jonkinlaista tulosta. Yhdellä laivalla olisi myös mahdollista myydä teemaristeilyjä, jolloin aikataulukaan ei välttämättä aina olisi minuutilleen vakio.
Tukholman reittiä kaikin tavoin huomattavasti elinkelpoisemmalla Tallinnan reitillä Viking jää hyvin vankasti kisassa kolmanneksi, jos se jatkossakin yrittää hoitaa sitä pelkästään XPRS:llä. Amorella taittuisi parhaiten (so.vähiten huonosti) tuohon kaveriksi. 3-4 päivittäistä lähtöä kumpaankin suuntaan hieman viikonpäivien mukaan kiertäen voisi tuoda myös nykyistä vahvemman yön yli risteily-tuotteen, johon Amorellan 5-9.kansien hytit riittäisivät kyllä. Ongelmaksi saattaa muodostua liputuskysymys, mutta on aika vaikea uskoa edes SMU:n haluavan tilannetta, jossa sen jäsenet mieluummin ovat työttöminä kuin tuntiliksalla laivassa, joka on yöt satamassa. Molempien tallinnanlinjalaisten olisi toki oltava samoja soppareita soveltavia ja siis samaan maahan liputettuja, ja luonnollisesti henksassa olisi oltava sekä suomalaisia että virolaisia.
Mutta sitten miettii, että jompikumpi tulisi kenties Tallinnan linjalle toiseksi, jos Cinderellan nykyreitti loppuisi. Amorella varmaan olisi optimimaalisempi nykyisillä ominaisuuksillaan Tallinnaan, voisin kuvitella, että vähemmän hyttejä tarvittaisiin siihen suuntaan, vaikka olisi se Isabellalle suunniteltu yö Suomenlahdella aikataulu. Mutta sitten, että olisiko Cinderella parempi Tallinnan ja Amorella Helsinkiin. Sama autokansiremontti pitäisi silloinkin tehdä ja pitäisiko kenties miettiä jopa Cinderellan 5.perästä ottaa palanen henkilöautokanneksi? Muistaakseni Cinderellalla olisi hyttipaikkoja vielä enemmän kuin Vikingin papereissa ilmoitetut määrät, joten kapasiteetin puolesta voisi vähän napata. Itse näkisin, että tässä vaihtoehdossa Cinderella hoitaisi niitä risteilyitä sekä ajaisi reittivuoroja. (Miksei se voisi olla kuten Isabellalle suunniteltiin, että käydään välillä vuorokauden risteilyllä aamulla Helsingissä. )
Se Isabellalle taannoin suunniteltu aikataulu voidaan ainakin yön yli matkan osalta unohtaa. Aikainen aamulähtö molemmista suunnista yön yli laiturissa olleella laivalla on järkevämpi.
Itse hahmottelin (lähinnä viimekesäistä soveltaen) tämäntyyppisen kierron:
Ma-To
Amorella HEL 8.00=>TLL 11.00, TLL 20.30=>HEL 23.30
VXPRS TLL 8.00=>HEL 10.30, HEL 11.30=>TLL 14.00, TLL 17.00=>HEL 19.30, HEL 20.30=>TLL 23.00
Pe
Amorella HEL 8.00=>TLL 11.00, TLL 12.00=>HEL 15.00, HEL 16.00=>TLL 19.00
VXPRS TLL 8.00=>HEL 10.30, HEL 11.30=>TLL 14.00, TLL 15.00=>HEL 17.30, HEL 18.30=>TLL 21.00, TLL 22.00=>HEL 00.30
La
Amorella TLL 9.00=>HEL 12.00, HEL 16.00=>TLL 19.00
VXPRS HEL 9.00=>TLL 11.30, TLL 15.00=>HEL 17.30, HEL 18.30=>TLL 21.00, TLL 22.00=>HEL 00.30
Su
Amorella TLL 9.00=>HEL 12.00, HEL 13.00=>TLL 16.00, TLL 17.00=>HEL 20.00
VXPRS HEL 9.00=>TLL 11.30, TLL 15.00=>HEL 17.30, HEL 18.30=>TLL 21.00, TLL 22.00=>HEL 00.30
Cinderellan kohdalla kysymysmerkki on, kuinka ison rempan vaatisi aluksen autokannen nykyisten hukkakuutioiden saaminen takaisin hyötykuorman kuljetustilaksi. Jos se on ylivoimaisen kallista, taitaisi Cindyn järkevin loppusijoituspaikka olla hotellina Tukholman satamassa. Jos hyötykuorma on mahdollista saada Gabriellaa isommaksi, voisi Cinderellan toimenkuva jatkossa olla Turun linjan kolmantena aluksena toimiminen; sellaista kun saatetaan jatkossa vaatia huoltovarmuuskuljetusten takuuksi (eli telakointien yms.suunniteltujen liikennekatkojen aikana on Gracella ja Glorylla aina oltava tuuraaja, joka sitten tietenkin olisi Gabriella, jos Cindyn kapasiteetin venyttäminen ei ole mahdollista). Kolmannen aluksen aikataulu voisi olla suurimman osan vuotta hyvinkin joustava, ja taipua jopa asiakkaiden halujen mukaan. Kesäisin se käsittäisi aamupäivälähdön Turusta ja myöhäislähdön Tukholmasta, molempiin suuntiin Långnäsin kautta. Vaihtoehtona voisi tietysti olla sekin, että kesällä HEL-STO sittenkin lämmitettäisiin päivittäisenä, ja silloinhan Cinderella olisi tuohon pakko toiseksi laivaksi ottaa.
Mariellan myynti tulee olemaan vielä monen mutkan takana, ja sikäli Vikingille olisi varmaan jo aikamoinen helpotus saada alus siirrettyä vaikka roskapankkiin, josta ei itselle enempää lisäkuluja tulisi. Omaan liikenteeseen sitä tuskin enää edes haluttaisiin, sillä sen verran pontevasti alus syksyllä myyntiin pantiin. Ostajia on niukanlaisesti, ja kunnon hinnan maksajia vielä vähemmän. Ja ostajalle Mariella on sikäli ikävä hankittava, että teknisestikin jo hieman eilispäiväiselle alukselle olisi tehtävä heti kättelyssä isohko remontti.