Mikko-Oskari nyt liki vallan sivuuttaa Vikingin vuorokauden risteilymahdollisuuden Helsingistä. Ehkä perjantaina ja lauantaina lähtö pitäisi risteilyille olla hieman myöhemmin. Vuorokauden risteilytuotetta ei mielestäni edes mahdollistettu tänä vuonna Gabriellalla ja Mariellalla.
Ei tosiaan, koska sellaiselle ei varmasti ollut viimevuotisessa tilanteessa mitään todellista tarvetta. Kilpailijan Europakin muistaakseni vaihdettiin Victoriaan juuri siksi, että vajaa poka sopii siihen mukavammin.
Laskemani lähtöaika 16 on juuri siksi sopiva, että siinä voidaan olettaa olevan ylimenossa jokseenkin täysi poka, ja aluksen asiallinen hyttikanta riittää hyvin sille hieman toiselletuhannelle nousevaan asiakasmäärään, joka jää bileristeilylle. Varsinainen ohjelmapuoli varmaan alkaisikin vasta sen jälkeen, kun laiva on tullut Tallinnaan. Lähtöaikaan vaikuttaa toki myös XPRS:n iltavuoro 18.30, joka näin saa vielä ylikulkevia asiakkaita kauempaa Suomesta ja tuo päiväristeilijät (sekä mahdolliset iltaristeilijät) takaisin myöhäisvuorolla.
Arkisin en usko risteilylle olevan niin suurta kysyntää, että kokonainen laiva kannattaisi pelkästään siihen uhrata. Lisäksi jos Amorella olisi alkuviikosta rajallisessa ajossa, sen ehkä voisi pitää Suomen lipulla, kun se kuitenkin suurimman osan ajasta olisi tyhjillään. Ajatus myös XPRS:n saamisesta Suomen rekkariin taitaa SMU:n vaatimusten takia olla päivähaave.
Ja luulisi, että koronavapaana aikana kannattaisi pitää myös puolen päivän lähtö Tallinnasta ja se myöhäisiltapäivän lähtö Tallinnasta arkena.
Eckerön lähtö Tallinnasta puolenpäivän aikaan on kokemusteni mukaan sen verran rauhallinen, että se riittänee tämän aikaslotin täyttäjäksi. Ahvenanmaalaisethan pyrkivät olemaan suoraan tallomatta toistensa varpaille. Skenaariossani XPRS lähtisi ma-to klo 17 ja pe-su 15 sekä 22, Amorella ma-to 20.30, pe 12 ja su 17. Tässä toteutuu sekä iltapäivä- että iltalähtö kaikkina päivinä.
..kysyn, että miksi, M-O juuri Mariella mielestäsi on huonompi muihin verrattuna?
Jos on ostajan markkinat, niin ostajaehdokas saattaa hyvinkin hamuta myös Gabriellaa, sanomalla, että muut ovat
heille liian vanhoja ja että se vähemmillä muutostöillä sopii ajateltuun liikenteeseen paremmin.
Ratkaisu saattaa siis olla mikä tahansa, koska yhdestä on päästävä eroon.
Mariella on monin tavoin hyvä laiva, mutta sen verran kulahtanut, että se kaipaisi isohkoa remonttia sekä yleisiin tiloihinsa että hytteihinsä. Teknisestä puolesta en osaa sanoa, käsittääkseni laiva on hyvin pidettynä varsin asiallinen, vaikkakaan ei tosiaan enää ihan viimeistä huutoa.
Alukseen on vaikea toteuttaa tämän ajan vaatimusten mukaisia lisämukavuuksia -helpoin toteutettava taitaisi olla ison baarin laajentaminen ahterissa nykyisen kansibaarin paikalle. Ongelmallisempaa olisi, jos laivaan haluttaisiin tehdä kovan rahan maisemakämppiä, koska se edellyttäisi huomattavan osan henkilöstön majoitustiloista siirtämistä johonkin nykyiseen matkustajahyttiosastoon, lähinnä kai nelosen ahteriin. Snorkkelitilatkin ovat Mariellassa muita laivoja isompi ongelma, koska autokannen alle rakennettiin kasarilla vielä muutakin kuin halvimpia hyttejä; Marin tapauksessa saunaosasto. Pahimmassa tapauksessa perusteellinen remontti vähentäisi Mariellasta jopa 500-700 matkustajahyttipaikkaa nykyisestä (riippuen toki siitä, kuinka paljon kapasiteettiä uusiin yläkansikämppiin saataisiin), eikä saunaosastonkaan toteutumisesta muualla olisi mitään takeita. Ostajalle Mariella voisi olla tässä suhteessa helpompi, banaanimiehistö varmaan kelpuuttaisi majoitustiloikseen snorkkelikämpätkin, ja ylimpien kansien entisiä henksahyttejä voisi myydä maksaville asiakkaille melko pienen pintaremontin jälkeen.
Vaikka Gabriellassakin on Vikingin liikenteeseen soveltuvuuden suhteen omat ongelmansa, se kuitenkin saattaisi olla juuri pienempien kulujensa takia olla parempi mukana pidettävä. Cinderellalle iso remontti on myös (ennen kaikkea autokannen uudelleen mittauksen takia, mutta muutenkin) tarpeen, mutta se pärjäisi kohtalaisena kuljettimena siinäkin tapauksessa, että menettäisi kaikki snorkkelihyttinsä -muistelisin niitä olevan pitkälti toistasataa, eli vuodepaikkamäärän vähennys olisi noin 500.