Viking Gracen mahdollinen sisaralus

Aloittaja Timo Tuomivirta, 13.08.2012, 14:02:21

« edellinen - seuraava »

Marko Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Mikko Salmela - 26.11.2015, 00:22:34
Viking Linen seuraava uudisalus Turku-Tukholma linjalle?

http://www.sjofartstidningen.se/eu-delfinansiering-for-svensk-finskt-miljoprojekt/
Niin määkin huonolla ruotsin taidollani olin ymmärtävinäni et Vikingin seuraava uudisrakennus tulis Turun linjalle,mutta millainen?
Minkälainen laiva voisi Amorellan korvata? Amorellahan on sinällään laivana erittäin onnistunut eli palvelee hyvin tarvematkustajia ja Ahvenanamaan piknikin tekeviä ja jopa niitä jotka tekee sen 23h risteilyn.
Kaksi Gracea ei välttämättä toimi koska Tukholmasta on muutenkin ylitarjontaa risteilyille,oliskohan joku Ropax tyyppinen ratkasu sopiva millä vois tehdä myös risteilyn mut et olis runsaasti autokansia?

Jani Tarkkinen

Onko Turun linja sitten niin paljon kannattavampi että sinne kannattaa sijoittaa varustamon uusimmat laivat?

rasanttu

Lainaus käyttäjältä: Jani Tarkkinen - 26.11.2015, 15:25:33
Onko Turun linja sitten niin paljon kannattavampi että sinne kannattaa sijoittaa varustamon uusimmat laivat?

Ei ainakaan matkustajamäärissä mitattuna. Taitaa vaan TallinkSilja olla niin kova luu Helsingissä, ettei Viking Linella oikein täällä pyyhi hyvin.

Timo Selkälä

No oikeasti seuraavat pari uudisrakennusta kannattaisi sijoittaa Tallinnaan. Mutta muuten Turun-linjan käyttö on kovempaa joten Amorellan vaihto olisi järkevintä.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Marko Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 26.11.2015, 17:41:56
No oikeasti seuraavat pari uudisrakennusta kannattaisi sijoittaa Tallinnaan. Mutta muuten Turun-linjan käyttö on kovempaa joten Amorellan vaihto olisi järkevintä.
Itseasiassa Viking vois lähivuosina tehdä vastaavan laivaston uusinnan kuin 80-luvun lopulla,ensiks korvaaja Amorellalle just mainitsemani Ropax tyylinen ratkaisu. Ja Mariellan tilalle vastaavasti Gracen sisaralus ja sitten Tallinnan reitille toki isompaa kuin XPRS. Rosellan ja Gabriellan kohtaloihin en ny viitsi ottaa kantaa mut pitäähän nekin toki joskus korvata.

Kalle Id

Voisi, jos tuollaiseen olisi rahaa ja kasvavat matkustajamäärät tai lippuhinnat antaisivat syyn tuollaiseen. Nykyisellään eivät anna.

Timo Selkälä

Kalle on valitettavasti oikeassa. Se mikä ylipäätään mahdollisti sen huiman 1970- ja 1980-luvun kehityksen oli kuten tunnettua tax-free. Sen ansiosta myös muualla oli kysyntää käytetylle tonnistolle, ja uudisrakennukset rahoitettiinkin pitkälle sillä että inflaation takia vanhat alukset saatiin myytyä kalliimmalla kuin ne hankittiin. Sitä mahdollisuutta ei enää ole tax-freen kadottua. Ja ennen kuin joku sanoo että onhan se olemassa Ahvenanmaan liikenteessä - niin kyllä, mutta se ei saa esimerkiksi Brittien saarille liikennöiviä varustamoita halajamaan vanhaa Ruotsinlaivaa - sillä heillä sitä ei ole.

Itse asiassa jo Gracea tilattaessa puhuttiin siitä että jotta sisaren voisi tilata, pitäisi osakeanti järjestää. Koska yhtiön osakkeen arvo on laskenut, sitä ei tule tapahtumaan. Näin ollen joutunemme vielä odottaa hiukan aikaa - olkoonkin että aika usein tilaukset on tehty juuri marras- joulukuussa.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Tauno Hermola

Mikähän tuossa Grace'ssa nyt meni pieleen, jos se niin pahasti rantoja syö? Päinvastaiseen kai pyrittiin! Sjöfartstidningenin hastattelussa Hanses listaa tulevalle uudisrakennukselle kaksi kehityskohdetta, energiatehokkuus ja rantojen eroosion vähentäminen:

LainaaFör vår del handlar det om en studie för ett nybygge någon gång i framtiden. Vi undersöker hur man skulle kunna utveckla det koncept som finns på Viking Grace för att ytterligare förbättra energieffektiviteten och stranderosionsbenägenheten och liknande, säger Jan Hanses, vd för Viking Line, till Sjöfartstidningen.


Arto Papunen

Voisin vakioveikata että Vikingiltä ei uutta laivaa tule ennenkuin Suomi-Ruotsi liikenteessä se tai kilpailija tekee radikaalisen muutoksen liikennöinnissään tai kenties nähdään fuusioita tai yhteistyökuvioita tms..


Marko Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 28.11.2015, 00:40:35
Voisin vakioveikata että Vikingiltä ei uutta laivaa tule ennenkuin Suomi-Ruotsi liikenteessä se tai kilpailija tekee radikaalisen muutoksen liikennöinnissään tai kenties nähdään fuusioita tai yhteistyökuvioita tms..


Tarkotatko Arto että Tallink Silja ja Viking fuusioituisivat? Aika epätonnenäköiseltä kuulostaa kyl. No eihän tuo nykyinenkään Vikingin laivasto toki huono ole,päinvastoin ne on kauniita ja viihtyisiä esim Amorella mut alkavat vaan olemaan jo wanhoja.

Kalle Id

Fuusiot voisivat olla varustamoiden kannalta järkeviä, mutta lähivesien isojen varustamoiden (Tallink, Viking, Eckerö ja Finnlines) välillä on tasan yksi mahdollinen fuusio joka menisi kilpailuviranomaisista läpi: Finnlines ja Eckerö voisivat yhdistyä ilman, että seurauksena oleva varustamo saa määräävän markkina-aseman jollain liikennevälillä. Kyseinen fuusio ei koskaan liene mahdollinen - ahvenanmaalaisten ja italialaisten toimintatavat ovat liian kaukana toisistaan. Enemmän tai vähemmän salaisia sopimuksia markkinoiden jaosta voi toki syntyä, mutta jotenkin en usko niiden syntyyn suurimpien kilpailijoiden eli Vikingin ja Tallinkin välillä.

Arto Papunen

Lainaus käyttäjältä: Marko Mäkelä - 28.11.2015, 09:41:36
Tarkotatko Arto että Tallink Silja ja Viking fuusioituisivat? Aika epätonnenäköiseltä kuulostaa kyl. No eihän tuo nykyinenkään Vikingin laivasto toki huono ole,päinvastoin ne on kauniita ja viihtyisiä esim Amorella mut alkavat vaan olemaan jo wanhoja.

En usko Tallinkin Siljan ja Vikingin fuusioon. Sen sijaan Eckerö ja Viking molemmat taistelevat Ahvenanmerellä ja Tukholman liikenteessä. Uskon että kilpailuviranomaiset heltiäisivät antamaan luvan fuusiolle jos STO-MAA ja KAP-MAA liikennöisi vain yksi alus. Tällöin varustamot pystyisivät antamaan suuremman vastuksen Tallinkin kultasuonelle HEL-TAL välillä.

Toisia vaihtoehtoja fuusiossa olisi muuallakin Skandinaviassa liikennöivät varustamot kuten DFDS tai Stena.

Ei vaan kuulosta hyvältä että näkee yhtiön heikon tuloskunnon, Gracen hohdokkuus  jo palannut normaalille taso ja se että kalustossa 5 yli 20 vuotiasta laivaa, joista ensimmäinen uusittaisiin vasta 2020.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 29.11.2015, 04:00:32
En usko Tallinkin Siljan ja Vikingin fuusioon. Sen sijaan Eckerö ja Viking molemmat taistelevat Ahvenanmerellä ja Tukholman liikenteessä. Uskon että kilpailuviranomaiset heltiäisivät antamaan luvan fuusiolle jos STO-MAA ja KAP-MAA liikennöisi vain yksi alus. Tällöin varustamot pystyisivät antamaan suuremman vastuksen Tallinkin kultasuonelle HEL-TAL välillä.
Eivät heltiä, koska tuloksena olisi (laskutavasta riippuen) joko monopoli tai ainakin määräävä markkina-asema Ahvenanmaan ja Ruotsin välisessä liikenteessä. Ihan kirjaimellisesti kilpailuviranomaiset eivät voi antaa tälläiselle fuusiolle hyväksyntäänsä.

Marko Manninen

#269
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 29.11.2015, 14:48:07
Eivät heltiä, koska tuloksena olisi (laskutavasta riippuen) joko monopoli tai ainakin määräävä markkina-asema Ahvenanmaan ja Ruotsin välisessä liikenteessä. Ihan kirjaimellisesti kilpailuviranomaiset eivät voi antaa tälläiselle fuusiolle hyväksyntäänsä.

Entäs jos tätä hommaa valmistellaan ennen fuusiota etukäteen. esim. seuraavasti.
Eckerö/Birka luopuu omatahtoisesti Ruotsin ja ahvenanmaan liikenteestä. Eckerö siirretään Birka Cargolle, mikä ei kuulu fuusion piiriin. Birka puolestaan Siirtää Birka Stocholmin HKI-TLL väliin risteilijäksi. Tässä kohtaa Viking Cinderella jää ainoaksi STO-MAA reitille. HKI-TLL linjan Finlandian ja Birka Stocholmin fuusioituminen ei pitäisi olla markkinaosuuksien mukaan ongelma kilpailuviranomaisille.

Laivat voisivat olla seuraavasti sijoiteuuna fuusion jälkeen sekä 1-2 uudisrakennusta myöskin liikenteessä:

Helsinki-Maarianhamina-Tukholma (risteilypainotteinen reitti) (kipalija Silja Line)
-Mariella
-Gabriella
Helsinki-Tallinna (kipalija Tallink, Linda Line ja Navirail)
-Finlandia (tarvematkailuja päiväristeily painotteinen reitti)
-Baltia (Ex. M/S Moby Wonder, jos olisi kaupan) (tarvematkailuja päiväristeily painotteinen reitti)
-Birka (nimi vaihdettuna toiseen) (risteilypainotteinen reitti)
Turku-Långnäs-Tukholma (risteilypainotteinen reitti) (kipalija Silja Line)
-Viking Grace
-Viking Grace II
Turku-Maarianhamina-Kapellskärr (tarvematkailuja päiväristeily painotteinen reitti) (kipalija Finnlines)
-Viking XPRS
-Amorella tai Rosella

Myyntiin:
-Amorella tai Rosella
-Viking Cinderella
-Eckerö

liitos Birka Cargo yhtiöön sekä Suomen ja Ahvenanmaan väinen huolto olisi hyvä kiinnittää tähän yhtiöön.
Reitit:
Eckerö-Grisslehamn tai Maarianhamina-Kapellskärr (kipalija Finnlines, Silja Line ja Viking Line)
-Eckerö
Långnäs-Naantali (kipalija Finnlines, Silja Line ja Viking Line)
-Fjärdvägen (tai joku uudempi)

Tää nyt on ihan tällästä päiväuni fantasiaa. ;-)
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace