Kirjoittaja Aihe: Nesteen vanhat, nykyiset ja tulevat laivat (oli: Neste Shipping aloittaa yt:t)  (Luettu 69672 kertaa)

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5093
Vs: Neste Shipping aloittaa yt:t
« Vastaus #45 : 03.02.2017, 21:08:28 »
Ja nyt myös Stena Arctica on Marinetrafficin mukaan saanut brittilipun.
Ja nyt Stena Arctica on taas Suomen lipulla:

http://ls24.fi/uutiset/stena-arctica-seilaa-jalleen-suomen-lipun-alla
http://www.sjofartstidningen.se/stena-arctica-ater-finskflaggad/

Saanut vanhat tunnuksensa takaisin: kutsu OJNH, MMSI 230603000
« Viimeksi muokattu: 03.02.2017, 21:16:03 kirjoittanut Pekka Laakso »
Copyright © 2020 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Juhani Mehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2051
  • Chios Luck tulossa Kantvikiin 2.10.2013
Vs: Neste Shipping aloittaa yt:t
« Vastaus #46 : 26.05.2017, 23:13:46 »
Tempera on nyt AIS:in perusteella matkalla Primorskista Kapkaupunkiin, joten päivät Suomen lipulla alkanevat olla vähissä.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1842
Vs: Neste Shipping aloittaa yt:t
« Vastaus #47 : 28.06.2017, 17:59:50 »
...kuin myös päivät öljytankkerina:

https://www.vesselfinder.com/news/9599-Keppel-secures-conversion-and-repair-projects-worth-S85-million

Tempera konvertoidaan FPSO:ksi.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2051
  • Chios Luck tulossa Kantvikiin 2.10.2013
Vs: Neste Shipping aloittaa yt:t
« Vastaus #48 : 15.09.2017, 15:55:36 »
Tempera saapui Singaporeen 24.8. ja on nyt Liberian lipulla.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5093
Vs: Neste Shipping aloittaa yt:t
« Vastaus #49 : 04.06.2018, 18:51:40 »
Purha sai uuden Baltico-nimen AIS-tietojen perusteella Tukholmassa torstaina. MMSI: 266430000

Seuraava määränpää on Landskrona, eli telakoidaan melkoisen todennäköisesti.
Donsötank on myynyt entisen Purhan eli Balticon jo nyt vajaa kolme vuotta myöhemmin Venäjälle. Osa uudesta nimestä on suomalaisittain ajateltuna hieman hupaisankuuloinen..  :D

https://www.sjofartstidningen.se/baltico-sald/
Copyright © 2020 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5093
Vs: Neste Shipping aloittaa yt:t
« Vastaus #50 : 25.06.2018, 17:30:06 »
Donsötank on myynyt entisen Purhan eli Balticon jo nyt vajaa kolme vuotta myöhemmin Venäjälle. Osa uudesta nimestä on suomalaisittain ajateltuna hieman hupaisankuuloinen..  :D

https://www.sjofartstidningen.se/baltico-sald/
Nyt tuo hupsunniminen entinen Purha on nsra.ru mukaan saanut luvan koko Koillisväylän läpi kulkemiseen ja käyntiin Pevekissä.
Copyright © 2020 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1842
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Seppo Honkanen

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 195
Vs: Neste Shipping aloittaa yt:t
« Vastaus #52 : 27.07.2018, 14:47:31 »
Tuolla Andrei Pervozvannyi -nimellä näkyy olevan maineikas historiansa ainakin jo 1900-luvun alussa värkätyllä venäläisellä sotalaivalla.
https://en.wikipedia.org/wiki/Andrei_Pervozvanny-class_battleship

Tämä Andrei Pervozvannyi tulee apostoli Andreaksesta, joka oli yksi Jeesuksen opetuslapsista.
Mennee ehkä ainakin hieman ohi aiheen, mutta luovutetulla Kannaksella ollut Kivennavan kunta sai Neuvostoliitolta aikoinaan uuden nimen Pervomaiskoje monien muiden lailla. Pervomaiskoje tarkoittaa toukokuun ensimmäistä päivää eli työläisen juhlapäivää eli vappua.

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1842
Vs: Neste Shipping aloittaa yt:t
« Vastaus #53 : 11.07.2019, 23:15:22 »
Neste tilannut pari Aframax-tankkeria korvaamaan Masteran ja Stena Arctican. Useimmat artikkelit ovat maksumuurin takana, joten ohessa yhteenveto eri lähteistä:

- alukset rakentaa Etelä-Korealainen Hyundai Heavy Industries hintaan $70M/alus;
- 113000 DWT, jääluokka 1A;
- toimitus vuoden 2021 jälkipuoliskolla; ja
- polttoaineena nesteytettyä maakaasua (LNG) mahdollisuus muuttaa pääkoneet myöhemmin käyttämään nesteytettyä maakaasua (LNG).

https://www.tradewindsnews.com/tankers/neste-re-emerges-as-shipowner-with-ice-class-tanker-order/2-1-632609
https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulkers-in-demand-after-market-rally/
https://lloydslist.maritimeintelligence.informa.com/LL1128217/Neste-places-tanker-order-to-replace-older-vessels

edit: tietoja päivitetty Kauppalehden ja Navigatorin jutun perusteella.

https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-ja-varustamot/neste-korvaa-masteran-ja-stena-arctican-uusilla-aframaxeilla/
« Viimeksi muokattu: 18.07.2019, 08:40:11 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1842
Vs: Neste Shipping aloittaa yt:t
« Vastaus #54 : 06.08.2019, 09:21:00 »
Mastera on vaihtanut omistajaa ja tämä on herättänyt huolta:

https://www.iltalehti.fi/talous/a/bbf276e3-8881-40fc-bbb7-72c78d38b116
« Viimeksi muokattu: 06.08.2019, 09:22:56 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1842
Nesteen entinen Uikku on kokenut kovia Obinlahdella. Nykyään Varzugana tunnetun laivan 1993 asennettu prototyyppi-Azipod on lauennut ja 50 Let Pobedy on hinannut tankkerin jään reunaan Novaya Zemlyan pohjoispuolelle, josta offshore-hinaaja Umka on käynyt sen hakemassa. Kaksikko on tällä hetkellä Barentsinmerellä matkalla Murmanskiin. Mikäli ruoripotkuri on vaurioitunut pahasti ja/tai potkurinlavat ovat ottaneet lisää osumaa hinauksen aikana, voi olla, että 1977 rakennetulla laivalla on enää yksi matka edessään. Sisaraluksista niin ikään Azipodin takapuoleensa saanut Indiga (ex-Lunni) on Murmanskissa, Sotka on paalattu ja Tuvaq (ex-Tiira) makaa hylättynä jonkun kolumbialaisen joen rantapenkassa.

https://thebarentsobserver.com/en/industry-and-energy/2020/04/oil-tanker-lost-steering-icy-ob-bay-nuclear-icebreakers-assisted

50 Let Pobedyn kippari Dmitry Lobusov on laittanut blogiinsa setin kuvia tapahtuneesta:

https://dmitry-v-ch-l.livejournal.com/331936.html

Vanha nimi ja kotipaikkakin näkyvät edelleen:



Vaihdoin viestiketjun otsikon vähän yleisemmäksi.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2051
  • Chios Luck tulossa Kantvikiin 2.10.2013
Uutisten mukaan Neste on ostanut norjalaiselta Stenerseniltä vuonna 2018 valmistuneet sisaralukset Sten Torin ja Sten Odinin. Nämä kemikaali-öljytuotetankkerit ovat kantavuudeltaan 17.500 dwt ja mitoiltaan 155 x 23,78 x 9 metriä. Nopeasti pääteltynä tämä voisi tarkoittaa Nesteen ja Futuran myyntiä ja nämä tulisivat tilalle Suomen lipulle.

Myynti on ilmoitettu muutamallakin sivustolla, muun muassa TÄÄLLÄ.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Aleksi Lindström

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1034
    • Laivakuvani Shipspottingissa
Tuvaq (ex-Tiira) makaa hylättynä jonkun kolumbialaisen joen rantapenkassa.

Tuore kuva (20.11.2020) Tuvaqista Kolumbiassa:

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=3232264

Jotakin siitä on tulossa... ehkä.
Yli  41 000  laivakuvaani:  http://ajlships.tk

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1842
Jotakin siitä on tulossa... ehkä.

Tämä on kyllä varsin mielenkiintoinen käänne.

Tiiraan on näemmä vaihdettu pääkoneetkin 1997.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1842
All information and details given in good faith but not guaranteed!