Lainsäädännöstä ei ole kyse, vaan siitä, että Ruotsissa on nyt hankittu kulttuurihistoriallisesti arvokkaan kohteen status laivalle, joka ainakin minun muistikuvieni mukaan on ollut jopa enemmän muiden, kuin blågulan alla. Bore Nord se oli 1972-77, Minisea hetken ja Baltic Star 1979-2002. Näissä saattaa olla heittoja suhteessa omistajiin -itse muistan laivan parhaiten syksyltä -78, jolloin se parkkeerattiin Aurajokeen nykyisen ravintola Hermanin kohdalle nimettömänä muuttumaan Baltic Starin ensimmäiseksi inkarnaatioksi.
Kristina Regina olisi automaattisesti suomalaisen muinaismuistolain piirissä, jos se olisi ollut yhteen menoon 50 vuotta Suomen rekkarissa. Tämä ei kuitenkaan muodostaisi estettä laivan ulosmyymiselle -se vain hidastaisi prosessia, kun Museovirastolta pitäisi kysyä lupa. Perinnelaivastatus puolestaan voidaan saada vaikka suhteellisen äskettäin ulkomailta hankitulle laivalle, kunhan perustelut ovat oikeat.
EDIT: Baltic Star oli muistikuvieni mukaan koko panamalaisaikansa ruotsalaisessa omistuksessa, eli se oli eräänlainen mukavuusliputtoman Itämeren säännön vahvistanut poikkeus.