Lisäksi en ole aivan perillä, miten jalkamatkustajat Naantalissa on tarkoitus hoitaa.
Kannattaako kenties ottaa junayhteyttä satamaan uudelleen käyttöön, siis sitä, joka vajaa
50 v sitten oli käytössä?
Jäin jostain käsitykseen että jalkamatkustajat olisi tarkoitus hoitaa bussiyhteydellä. Sinällään kun uusi Suomen Lähijunat on aikeissa aloittaa paikallisjunaliikenteen Turun seudulla 2024, voisi heillä olla hyvinkin intressejä ulottaa Naantaliin suunniteltu junayhteys saman tien satamaan saakka, ainakin Finnlinesin laivojen lähtö- ja tuloaikaan. Toki VR:lläkin saattaa olla intressejä tällaiseen, mutta jotenkin veikkaisin Lähijunien olevan halukkaampi (toki myös riskialttiimpi) kumppani.
Yllä oleva keskustelu Tallinkin suunnitelmista -ketjusta, mutta koska aiheena on varsinaisesti Finnlines (tai yhteydet FL:n laivoille) niin vastaan tässä ketjussa: viime vuoden viimeisestä Resiina-lehdestä selvisi, että VR on tehnyt suunnitelman Helsinki–Turku-IC- ja Pendolino-junien jatkamista Naantaliin. Rata Naantaliin on tarkoitus sähköistää, ja asema tulisi Naantalissa keskustaan, "S-marketin kupeeseen" mihin raiteet nytkin päättyvät. Suunnitellulta asemalta oli vielä noin kilometrin matka satamaan, mutta reippaampi voi sen kävellä, ja bussiyhteyden järjestäminen tuolle matkalle on tarvittaessa paljon yksinkertaisempi kuin bussi Turusta.
Toki koska suunnitelma on vasta valmistunut, ei tämä varmasti tule valmistumaan uusien laivojen liikeenteenaloitukseen, mutta vaikuttaa pidemmällä tähtäimellä varmasti Finnlinesin houkuttelevuuteen ei-automatkustajien parissa.
Sinällään mikään ei varmaankaan estäisi tuon sataman ratahaaran sähköistämistä ja matkustajalaiturin rakentamista myös sinne, mutta ainakin Resiinan uutisen mukaan tämä ei ole VR:n suunnitelmissa.