Kyllä siellä Raumalla ammattitaitoa löytyy laivoja suunnitella ja rakentaa, mitä Ahvenanmaalla ”epäiltiin”. Hinta se tosiasia on tässä jutussa. Mitenkä mahdollista olisi, että uusi laiva olisi Megastarin sisarlaiva? Onhan noita sisaria tehty aikaisemminkin eri telakoilla.
Olen itse siinä käsityksessä, että Raumalta sanottiin Viikkarin tilausta tehtäessä suoraan, ettei heillä ole vielä kompetenssia Viikkarin haluaman kokoisen laivan rakentamiseen. Telakkayhtiö on kuitenkin kehittynyt kovasti Viikkarin tilauksen jälkeen ja mm. johto on vaihtunut.
Ilmeisesti tästä on tulossa jonkinmoinen sisaralus Megastarille kyllä, mutta ainakin Shippaxin kertoman mukaan matkustajakansien tilajärjestelyt tulevat olemaan erilaiset. Netissä pyörivän havainnekuvan (jota ilmeisesti ei oltu tarkoitettu julkiseen levitykseen) perusteella laiva on ulkoisesti lähes identtinen Megastarin kanssa, mutta ylimmällä kannella on enemmän hyttejä (miehistölle). Mutta jos tätä ei oltu tarkoitettu julkiseen jakoon on paha sanoa, miten lähellä todellisuutta kuva on.
Merenkurkun jääolosuhteissa Star pärjäisi "hiukan" nykyistä lauttaa paremmin.
Tässä voisi olla mahdollisuus kyllä diiliin Wasalinen ja Tallinkin välillä niin, että Wasaline luopuu uudisrakenneprojektistaan ja saa Starin Megatronin valmistuessa. Tosin Star on merkittävästi isompi.
Tosiaan laskiskelin, että jos ei suurempaa tarvetta lisä kapasiteetille rahdissa ole niin SeaWind on hyödytön laiva tämän valmistumisen jälkeen.
Tosin jos Sea Wind lähtee niin häviää samalla mahdollisuus kuljettaa vaarallisia lasteja. Käsittääkseni Sea Windin linja on myös rahdin keskuudessa varsin suosittu, ja kun SW on itsensä aikaa sitten maksanut laiva jolla ei ole juurikaan jälleenmyyntiarvoa, ei siitä luopuminen välttämättä ole niin houkuttelevaa.