Spirit of Tasmania IV & V (oli: RMC saamassa tilauksen kahdesta lautasta Tasmaniaan)

Aloittaja Tuomas Romu, 27.02.2020, 08:27:09

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

TT-Linen uudisrakenteet Flensburgista peruttu telakan ongelmien vuoksi; MoU allekirjoitettu RMC:n kanssa kahden matkustaja-autolautan rakentamisesta:

https://www.theadvocate.com.au/story/6651903/new-builder-chosen-for-spirits/

LainaaAfter months of speculation, a troubled German shipyard's contract to build Tasmania's new Bass Strait ferries has been cancelled.

...

A Memorandum of Understanding signed between TT-Line and Finnish ship builder Rauma Marine Constructions sets "targets of late 2022 for hull 1 and late 2023 for hull 2", Mr Ferguson said.

Uudet laivat korvaavat Turussa 1990-luvun lopussa rakennetut ropax-lautat.

edit: Telakan suomenkielinen lehdistötiedote:

https://rmcfinland.fi/fi/rauma-marine-constructions-ja-australialainen-tt-line-company-allekirjoittivat-aiesopimuksen-kahden-matkustaja-autolautan-rakentamisesta/

LainaaRauma Marine Constructions Oy (RMC) ja australialainen TT-Line Company Pty Ltd ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen kahden nopean matkustaja-autolautan rakentamisesta. Projektin työllisyysvaikutus on arviolta noin 3 500 henkilötyövuotta, ja alusten rakentaminen alkaa alkuvuodesta 2021.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Harri Anttila

Aivan mahtavaa -niin Raumalle kuin suomen telakkateollisuudelle !!!!!!!!!!!!!!!

FSG:n  telakkahallin live-webcam suljettiin jo jokuaika sitten  -- hallissa ei ollut mitään toimintaa ollutkaan viikkoihin sitä ennen -vaikka olisi kuvitellut tilausten määrästä päätellen että kiirettä riittäisi.

Brittany Ferriesin uudisrakenne *odotuttaa* valmistumistaan todella pahasti myöhässä alkuperäisestä !?!

Kenelläkään tarkempaa tietoa mikä on telakan todellinen tilanne juuri nyt !?!?!???

Kalle Id

FSG:ltä on kuulemani mukaan lähtenyt valtavasti henkilökuntaa, minkä lisäksi toimittajat ovat kieltäytyneet toimittamasta Brittany Ferriesin uudisrakenteen sisustamiseen tarvittuja tavaroita kun maksujen saamisesta ei ole takuuta. Joten työt Honfleurin kanssa seisovat. Ilmeisesti samasta syystä töitä Irish Ferriesin toisen uudisrakenteen kanssa ei ole aloitettu. Vaikuttaa kovasti siltä, että FSG:n tarina alkaa olla taputeltu...

Pekka Laakso

Australian TT-Line Company vetää laivatilaushankkeensa pois koronan aiheuttaman taloudellisen epävarmuuden vuoksi. RMC:n aiesopimus siis peruuntuu.

"21.07.2020 TT-Line Company on vetäytynyt Rauma Marine Constructionsin kanssa tehdystä aiesopimuksesta
Koronaviruksen ja sen aiheuttaman taloudellisen epävarmuuden vuoksi Australian TT-Line Company Pty. Ltd on vetäytynyt Rauma Marine Constructionsin (RMC) kanssa tehdystä kahden matkustaja-autolautan aiesopimuksesta. Aiesopimus kahden matkustaja-autolautan rakentamisesta allekirjoitettiin tämän vuoden helmikuussa.

TT-Line Company vetäytyi kaupasta Tasmanian osavaltion omistajaohjausministerien tekemän päätöksen mukaisesti. Alusten rakentamisen oli tarkoitus alkaa Rauman telakalla alkuvuodesta 2021.

– TT-Line Company on ilmoittanut meille, että he vetäytyvät kaupasta ja lykkäävät laivahankintaa maailmanlaajuisen koronapandemian ja sen aiheuttaman taloudellisen epävarmuuden vuoksi. Tilanne on meille luonnollisesti valitettava, mutta voimme onneksemme todeta, että kaupan peruuntuminen ei aiheuta RMC:lle välittömiä muutostarpeita, kertoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.

– Olemme aina valmiina jatkamaan keskusteluita TT-Line Companyn kanssa, kun alusten rakentaminen tulee ajankohtaiseksi, Heinimaa jatkaa.

– On ollut ilo työskennellä RMC:n kanssa, ja olemme pahoillamme, että joudumme vetäytymään sopimuksesta, jonka uskoimme johtavan kolmen vuoden hedelmälliseen yhteistyöhön, sanoo TT-Line Companyn toimitusjohtaja Bernard Dwyer.

Rauma Marine Constructions rakentaa parhaillaan Wasalinelle Aurora Botnia -matkustaja-autolauttaa Vaasa-Uumaja-välille. Tallink Gruppin shuttle-alus MyStarin tuotanto alkoi niin ikään Rauman telakalla huhtikuussa. Lisäksi RMC solmi viime syksynä Puolustusvoimien kanssa sopimuksen neljän monitoimikorvetin rakentamisesta.

– Tuotannossa olevien projektien toteuttaminen ja neljän monitoimikorvetin suunnittelutyöt jatkuvat Rauman telakalla sovitusti. Teemme jatkuvasti töitä myös uusien ja vaihtoehtoisten projektin kanssa, Heinimaa jatkaa."


https://rmcfinland.fi/fi/uutiset/
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

#4
Rakennetaan mahdollisesti kotimaassa:

https://www.tradewindsnews.com/shipyards/incat-eyes-600m-ropaxes-as-tasmania-looks-to-keep-jobs-at-home/2-1-845571

Edit: ilman maksumuuria:

https://www.abc.net.au/news/2020-07-21/spirit-of-tasmania-ferries-could-be-built-in-australia-jobs/12476538

Huolestuttavaa, että TT-Line olisi halunnut rakentaa laivat Suomessa, mutta poliitikot painoivat jarrua. 3-6 kuukauden päästä selvinnee, voiko lautat rakentaa Australiassa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 21.07.2020, 11:48:55
Rakennetaan mahdollisesti kotimaassa:

https://www.tradewindsnews.com/shipyards/incat-eyes-600m-ropaxes-as-tasmania-looks-to-keep-jobs-at-home/2-1-845571

Edit: ilman maksumuuria:

https://www.abc.net.au/news/2020-07-21/spirit-of-tasmania-ferries-could-be-built-in-australia-jobs/12476538

Huolestuttavaa, että TT-Line olisi halunnut rakentaa laivat Suomessa, mutta poliitikot painoivat jarrua. 3-6 kuukauden päästä selvinnee, voiko lautat rakentaa Australiassa.

Mielenkiintoista kyllä. Onko ausseilla kokemusta matkustajalaivojen rakentamisesta? Itselle ei tule äkkiseltään mieleen yhtään siellä rakennettua laivaa.

Tuomas Romu

Ei ilmeisesti ainakaan isommista ro-pax-lautoista. Toisaalta eipä heillä ollut aikanaan kokemusta jäissä kulkevista laivoistakaan...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Australiassa toki tehdään pika-aluksia vaikka millä mitalla, mutta tuon tapaisia lauttoja kuin mitä TT-Line tarvitsisi on viimeeksi tehty 60-luvulla. Facebookissa puhutun mukaan maassa ei ole edes yhtään tarpeeksi suurta rakennusallasta tai slipiä. Varustamon kannalta riskinä on, että poliitikot pakottavat tilaamaan katamaraaneja kotimaasta, vaikka ne todettiin toimimattomiksi jo 90-luvulla. Incat (joka on sattumalta tasmanialainen) yritti jo ennen FSG-tilausta myydä katamaraani-ideaa, ja nyt kun firma on mukana uudessa selvityksessä Australiassa rakentamisesta on riski että tämä vielä toteutuu...

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 22.07.2020, 23:27:47
Australiassa toki tehdään pika-aluksia vaikka millä mitalla, mutta tuon tapaisia lauttoja kuin mitä TT-Line tarvitsisi on viimeeksi tehty 60-luvulla. Facebookissa puhutun mukaan maassa ei ole edes yhtään tarpeeksi suurta rakennusallasta tai slipiä. Varustamon kannalta riskinä on, että poliitikot pakottavat tilaamaan katamaraaneja kotimaasta, vaikka ne todettiin toimimattomiksi jo 90-luvulla. Incat (joka on sattumalta tasmanialainen) yritti jo ennen FSG-tilausta myydä katamaraani-ideaa, ja nyt kun firma on mukana uudessa selvityksessä Australiassa rakentamisesta on riski että tämä vielä toteutuu...

No joo, toki katamaraanit tuttuja mullekin. Eli en ollu ihan hakoteillä kuitenkaan :)

Tuomas Romu

#9
Artikkeli on valitettavasti maksumuurin takana:

TradeWinds: Tasmania ditches desire to build TT-Line ropaxes at domestic shipyards

Finnish shipbuilder Rauma likely to benefit from decision by state government that building ferries in Australia may be too risky

edit: Tasmanian News: Mixed response to Spirits decision

"We will now enter negotiations for 30 days with RMC for the new Spirit of Tasmania vessels targeting Tasmanian local content of between $50 million and $100 million across both vessels, and we expect also an additional local spend by TT-Line in the order of $40 million as part of the Tasmanian Government's preferred way forward," Premier Peter Gutwein said.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Toisaalla kerrotun mukaan RMC voisi alustavasti toimittaa uudet alukset 2023 ja 2024, eli noin vuoden myöhemmin kuin aiemmin sovittiin. Mikäli tuon mainitun 30 päivän aikana sopimusta RMC:n kanssa ei saada lyötyä lukkoon, on luvassa uusi avoin neuvottelukierros kaikkien halukkaiden telakoiden kanssa.

Juhani Mehto

YLE ilmoitti juuri äsken, että RMC on saanut tilauksen ja alukset valmistuvat vuosien 2023 ja 2024 lopuilla.

YLEn uutinen aiheesta.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Harri Anttila

Noniin  -tulihan se sieltä lopultaan  https://rmcfinland.fi/fi/uutiset/    :thumb:

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#14
All information and details given in good faith but not guaranteed!