Tuo venäläisten jäänmurtajien käyttöjärjestys on taas niitä asioita, joita kuolevainen ei vain voi ymmärtää. Toisaalta ymmärrän, että Viktor Chernomyrdinin päiväkustannukset lienevät aivan eri luokkaa luin 1970-luvulla rakennetulla (1990-luvulla Thyssen-Waas -keulalla pilatulla*) Kapitan Sorokinilla, mutta toisaalta olisin kuvitellut Rosmorportin haluavan esitellä "lippulaivansa" erinomaisuutta kerrankin kun Suomenlahdella riittää jäätä murrettavaksi. Toisaalta Koillisväylälle suunnitellun linjamurtajan sijoittaminen Pietariin on oma tarinansa kun samaan aikaan "seitkytluvun savukoneet" Admiral Makarov ja Krasin painavat pitkää päivää Karan-, Pechoran- ja Barentsinmerellä Atomflotin komennossa.
(* Kapitan Sorokin ei oikein pärjää ahtojäissä, mutta niin pitkään kun olosuhteet Suomenlahdella ovat suhteellisen helpot, tekee murtaja varsin leveää ja jäistä puhdasta ränniä. Tämä lienee ainakin osasyynä sille, miksi se ja Mugyug ovat lähes joka talvi liikenteessä.)