Kirjoittaja Aihe: Jäätalvi 2020-2021  (Luettu 527 kertaa)

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1841
Jäätalvi 2020-2021
« : 20.11.2020, 10:27:35 »
Lienee aika aloittaa perinteinen talvikausikeskustelu.

Jäänmurtajat valmiina toimintaan

Lainaus
Jäänmurtajat valmiina toimintaan

Milloin ensimmäinen jäänmurtaja lähtee vesille? Tämä kysymys on monien huulilla näin talven kynnyksellä. Tarkkaa lähtöaikaa ei vielä pystytä kuitenkaan ennustamaan.

"Tyypillisesti ensimmäinen murtaja lähtee merelle joulukuun aikana. Merialueilla murtajia tarvitaan aluksi Perämeren pohjukassa, Tornion, Kemin ja Oulun alueella", sanoo merenkulun asiantuntija Tuomas Taivi Väylävirastosta.

Saimaan jäätilanteen kehitys poikkeaa merialueista. Pohjoisella Saimaalla tarve jäänmurtotoiminnalle syntyy yleensä jo pari viikkoa aikaisemmin kuin Perämeren kaarella.

Saimaalla jäänmurrossa otetaan käyttöön tänä talvena kokonaan uusi konsepti: jäätä murtava moottoroitu irtokeula. Tästä tulemme kertomaan tarkemmin myöhemmin.

Tuorein jääkartta

Edelliset keskustelut:

Jäätalvi 2007-2008
Jäätalvi 2008-2009
Jäätalvi 2009-2010
Jäätalvi 2010-2011
Jäätalvi 2011-2012
Jäätalvi 2012-2013
Jäätalvi 2013-2014
Jäätalvi 2014-2015
Jäätalvi 2015-2016
Jäätalvi 2016-2017
Jäätalvi 2017-2018
Jäätalvi 2018-2019
Jäätalvi 2019-2020
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5093
Vs: Jäätalvi 2020-2021
« Vastaus #1 : 20.11.2020, 10:49:32 »
Sekä Arctian että Sjöfartsverketin murtajathan ovatkin jo hyvässä valmiudessa tulevaan jäänmurtokauteen, sillä suurin osa murtajista on jo tehnyt syksyn merikoeajonsa. Ruotsissa jokunen Atle-luokan murtaja ilmeisesti jo useammankin.

Venäjällä Suomenlahden kalustossa on tapahtunut aivan viime päivinä muutos, että pitkään Suomenlahdella ollut Sankt-Peterburg on lähtenyt siirtomatkalle Karanmeren rannikolla sijaitsevaan Sabettaan (ja siellä aiempina vuosina toiminut sisaralus Moskva on taasen kesällä siirtynyt Venäjän Kaukoidän vesille). Kenties Rosmorport korvaa sen vihdoinkin valmistuneella lukuisista ongelmista kärsineellä Viktor Chernomyrdinillä? Lisäksihän Venäjällä on uutisoitu, että iäkäs rouva Karu (ent. Karhu) oltaisiin poistamassa käytöstä.
Copyright © 2020 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1841
Vs: Jäätalvi 2020-2021
« Vastaus #2 : 20.11.2020, 11:01:18 »
Venäläisillä kyllä riittää huumorintajua noiden 21900-sarjan murtajien kanssa: Sankt-Peterburg ("Pietari") on lähtenyt Pietarista kohti Sabettaa ja alus käynee matkalla bunkraamassa Murmanskissa. Murmansk on Pietarissa. Moskva ("Moskova") on Vladivostokissa. Vladivostok on Pietarissa. Moskovassa ja Novorossijskissa ei luonnollisesti ole murtajia. Novorossiysk ("Novorossijsk") on Vladivostokissa. Lyönpä vetoa, että tuosta Saksassa rakenteilla olevasta 21900M2-tyyppisestä murtajasta tulee nimeltään Sabetta ja se sijoitetaan Venäjän kaukoitään...

Sen sijaan Karanmerellä Enisey-tankkeri ("Jenisei") avusti Dudinka-murtajaa (ex-Apu) kohti Jenisei-jokea ja Dudinkan satamaa. Varandey ("Varandei") siirtynee pian Varandein öljyterminaalille, Ob Sabettan satamaan Obinlahdelle ja Magadankin avustamaan tänäkin talvena laivoja Magadanin kaupunkiin Ohotanmerellä. Johonkin voi sentään luottaa. Noh, Baltika ("Itämeri") on Petsoranmerellä ja Sevmorput ("Koillisväylä") nysvää Angolan edustalla sulattomine pyrstöinensä...
« Viimeksi muokattu: 21.11.2020, 09:27:12 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!