Kirjoittaja Aihe: Kysymyksiä  (Luettu 619 kertaa)

Kimmo Kantola

  • Maakrapu
  • Viestejä: 3
Kysymyksiä
« : 05.03.2021, 21:51:22 »
Tässäpä kolme maallikkojen eli ei merenkulun asiantuntijoiden kysymystä joten .....

Mitä ovat vedet jota esim. jotkut isot uudehkot rahtilaivat laskevat mereen ankkurikettinkikuilujen kautta jota nykyisin näkee paljon käytettävän , olettaisin että ylimääräistä painolastivettä mutta ei satavarmaa tietoa tämä ?

Toinen kysymys koskee laivojen rekisteröimistä eli otetaan esimerkki näin maallikon kannalta , on vaikka kreikkalainen laivanvarustamo jonka oletetaan ilmanmuuta ja yksinkertaisesti rekisteröivän laivan Kreikkaan ja kotipaikaksi vaikka Ateena , mutta laiva onkin todellisuudessa rekisteröity jonnekin pikkumaahan vaikkapa Liberia ja kotipaikaksi Monvoria eli Liberian pääkaupunki joten voiko ja miten voi olla näin sitä varmaan moni maallikko ihmettelee joka ei ole perehtynyt merenkulun käytäntöihin ?

Voisiko sanoa että jonkunlaista epäloogisuutta teorian ja käytännön välillä , mene ja tiedä ?

Paljonko on suurinpiirteiden esim. tankkereiden ja irtolasti rahtilaivojen laivojen painolastitankkien , polttoainetankkien ja lastiruumien / tankkien tilavuus prosenteissa laivan kannen alapuolisesta kokonaistilavuusesta ?
 
« Viimeksi muokattu: 05.03.2021, 23:17:40 kirjoittanut Kimmo Kantola »

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1899
Vs: Kysymyksiä
« Vastaus #1 : 06.03.2021, 00:14:58 »
Mitä ovat vedet jota esim. jotkut isot uudehkot rahtilaivat laskevat mereen ankkurikettinkikuilujen kautta jota nykyisin näkee paljon käytettävän , olettaisin että ylimääräistä painolastivettä mutta ei satavarmaa tietoa tämä ?

Kyseessä on palolinjasta tulevaa merivettä, jolla huuhdellaan muta pois ankkuriketjusta ankkurin noston yhteydessä. Toisinaan palopumppu pidetään jatkuvasti käynnissä ja järjestelmän ylivuoto tapahtuu tätä kautta.

Painolasti lasketaan kuitenkin mereen kyljessä olevan aukon kautta.

Toinen kysymys koskee laivojen rekisteröimistä eli otetaan esimerkki näin maallikon kannalta , on vaikka kreikkalainen laivanvarustamo jonka oletetaan ilmanmuuta ja yksinkertaisesti rekisteröivän laivan Kreikkaan ja kotipaikaksi vaikka Ateena , mutta laiva onkin todellisuudessa rekisteröity jonnekin pikkumaahan vaikkapa Liberia ja kotipaikaksi Monvoria eli Liberian pääkaupunki joten voiko ja miten voi olla näin sitä varmaan moni maallikko ihmettelee joka ei ole perehtynyt merenkulun käytäntöihin ?

Kyse on niin sanotusta "mukavuuslipusta" (englanniksi "flag of convenience"):

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mukavuuslippulaiva

Paljonko on suurinpiirteiden esim. tankkereiden ja irtolasti rahtilaivojen laivojen painolastitankkien , polttoainetankkien ja lastiruumien / tankkien tilavuus prosenteissa laivan kannen alapuolisesta kokonaistilavuusesta ?

Esimerkiksi Nesteen Masteran lastitankkien tilavuus on noin 116000 m³ ja painolastitankkien 47000 m³. Tässä tapauksessa rungon tilavuudesta painolastin osuus olisi karkeasti noin neljäsosa ja lastia reilu puolet. Tämä on jotakuinkin linjassa sen kanssa, että Masteran painolastisyväys on reilu puolet lastisyväydestä.

Minkäänlaista yleistystä on kuitenkin vaikea tehdä. Nyrkkisääntönä voisi ehkä sanoa, että painolastia on niin vähän kuin mahdollista.
All information and details given in good faith but not guaranteed!