Kirjoittaja Aihe: Eemslift Hendrika ajelehtii Norjan rannikolla  (Luettu 1066 kertaa)

Kimmo Rantanen

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2311
    • Laivakuvia!
Eemslift Hendrika ajelehtii Norjan rannikolla
« : 06.04.2021, 23:23:16 »
MTV tekee dramaattisista tapahtumista pilaa "huippujournalismillaan". Erityisen epäammattimaista asioihin perehtymistä taas kyseessä. Tekstiä lukiessa piti ensin varmistaa, että menihän aprillipäivä jo...



"...Noin 111-metrisessä aluksessa on rahtina 350 tonnia raakaöljyä ja 50 tonnia dieseliä, ja viranomaiset pelkäävät niiden vuotavan mereen aiheuttaen ympäristövahinkoja, kertoo uutistoimisto Reuters.

Alus kuljetti myös pienempiä aluksia kyydissään, ja ainakin yksi niistä putosi myrskyssä mereen.

Norjan rannikkovartiosto yrittää kiinnittää alukseen hinausköysiä ja ohjata alusta rauhallisemmille vesille. Tuulen arvioidaan kääntävän alusta kulkemaan rannikon suuntaisesti, mikä antaa viranomaisille lisäaikaa.

Hollannin rannikkovartiosto aikoo lähettää oman tiiminsä paikalle tiistai-illan aikana..."


https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/satametrinen-rahtialus-ajelehtii-norjan-rannikolla-tuuliajolla-dramaattinen-video-nayttaa-kuinka-miehistoa-putosi-mereen-laivan-kallistuttua-myrskyssa/8108348#gs.y52pja



Iltalehti kertoo onnettomuudesta hiukan luotettavammin:

"Alus lähetti hätäkutsun maanantaipäivänä. 12 miehistön jäsenestä 8 pelastettiin helikopterilla laivan kannelta.

Jäljelle jääneet neljä miehistön jäsentä joutuivat hyppäämään veteen, koska alus keinui liikaa aallokossa. Kaikki saatiin lopulta turvaan."


"Tiistai-iltapäivänä havaittiin, että yksi kuljetettavista aluksista oli pudonnut veteen, Norjalaisen VG:n mukaan alus kelluu puolentoista meripeninkulman, eli hieman alle kolmen kilometrin päässä Eemslift Hendrikasta.

– Tämä on kuin sadusta. Alus on pudonnut ja laskeutunut keula oikeaan suuntaan, sanoo pienen aluksen omistavan AQS-yrityksen edustaja Kristian Hjertvik VG:lle.

Tällä hetkellä viranomaisten huolenaiheena on kuitenkin iso alus, eli Eemslift Hendrika. Se sisältää 350 tonnia öljyä ja 75 tonnia dieseliä. Mikäli alus kaatuu, seurauksena voi olla iso öljyturma Norjan rannikolla."


https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/cc9a2bab-2c4f-4fcc-9fc6-b261d4dba1d0



On melkoinen säiliöalus, joka kuljettaa öljylastin lisäksi veneitä kannellaan. Miehistökin vahingossa liukastui mereen.  :-[
« Viimeksi muokattu: 06.04.2021, 23:32:14 kirjoittanut Kimmo Rantanen »

Sven Liljeström

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: Eemslift Hendrika ajelehtii Norjan rannikolla
« Vastaus #1 : 07.04.2021, 17:16:01 »
Tulee joskus mieleen, että vaadimmeko ME - siis asioista ns. perillä oleva taho - journalismilta liikaa!
Tavallinen uutisia seuraava, ohittaa usein nämä numeroasiat.
Juttujen tekemisesessä on usein kiire ja saatetaan kysyessä sanoa, ettei taustoja valitettavasti ole
ennätetty tarkistaa.
Tosin joku suuruusluokka, siis vähän niin, että mikä määrä milloinkin on suuri ja mikä pieni kannattaisi
kuitenkin oppia tai vähintään tarkistaa jostain.
Muistan tapauksen Helsingin Länsisatamasta 1960-luvun alusta, joka silloin oli saanut uuden 25.000 kg
nostavan nosturin L3-varaston eteläpuolelle. Se oli hieno, sillä silloin 5.000 kg:n nosturia pidettiin jo isona.
Lehdessä kerrottiin uuden nosturin nostavan 25.000 tonnia!
Sen sijaan risteilijöissä metreillä ja jaloillla on tapana mennä sekaisin!

Kimmo Rantanen

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2311
    • Laivakuvia!
Vs: Eemslift Hendrika ajelehtii Norjan rannikolla
« Vastaus #2 : 07.04.2021, 18:01:51 »
Toisaalta usein, jos joku asioista vähänkin perillä oleva tiedostaa asian olevan väärin kirjoitettu on asia sellainen, että arvon toimittelija olisi voinut sen helposti tarkistaa vaikka ihan guuglettamalla, kuten usein väärin kirjoitetut nimet jne (joka ei nyt tässä mennyt pieleen, mutta usein menee). Tässä tehtiin kansilastia kuljettavasta laivasta tankkeri ja jutusta saa sen kuvan että Norjassa pelätään yhtä suurta öljykatastrofia asian tiimoilta kuin esim. Exxon Valdezin turmassa.

Timo Heikkinen

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 197
Vs: Eemslift Hendrika ajelehtii Norjan rannikolla
« Vastaus #3 : 08.04.2021, 07:03:40 »
Normand drott saanut Eemslift hendrikan hinaukseen, kun kolme solmua peräjälkeen menevät. Bongattu marinetrafficista

Juhani Mehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2107
  • Chios Luck tulossa Kantvikiin 2.10.2013
Vs: Eemslift Hendrika ajelehtii Norjan rannikolla
« Vastaus #4 : 08.04.2021, 09:23:10 »
Myös aluksen kannelta mereen tipahtanut työvene on saatu hinaukseen ja jo laituriin Norjassa.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Aleksi Lindström

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1042
    • Laivakuvani Shipspottingissa
Vs: Eemslift Hendrika ajelehtii Norjan rannikolla
« Vastaus #5 : 08.04.2021, 11:50:18 »
Myös aluksen kannelta mereen tipahtanut työvene on saatu hinaukseen ja jo laituriin Norjassa.

Työvene: AQS TOR, IMO 9896957.
Yli  41 000  laivakuvaani: ajlships.tk

Lasse Reunanen

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 182
  • Pienen höyryn voimalla...
Vs: Eemslift Hendrika ajelehtii Norjan rannikolla
« Vastaus #6 : 11.04.2021, 03:31:10 »
Tulee joskus mieleen, että vaadimmeko ME - siis asioista ns. perillä oleva taho - journalismilta liikaa!
Tavallinen uutisia seuraava, ohittaa usein nämä numeroasiat.
Juttujen tekemisesessä on usein kiire ja saatetaan kysyessä sanoa, ettei taustoja valitettavasti ole
ennätetty tarkistaa.
Tosin joku suuruusluokka, siis vähän niin, että mikä määrä milloinkin on suuri ja mikä pieni kannattaisi
kuitenkin oppia tai vähintään tarkistaa jostain.
Muistan tapauksen Helsingin Länsisatamasta 1960-luvun alusta, joka silloin oli saanut uuden 25.000 kg
nostavan nosturin L3-varaston eteläpuolelle. Se oli hieno, sillä silloin 5.000 kg:n nosturia pidettiin jo isona.
Lehdessä kerrottiin uuden nosturin nostavan 25.000 tonnia!
Sen sijaan risteilijöissä metreillä ja jaloillla on tapana mennä sekaisin!

Vielä enemmän uutisia lukiessa suututtaa, etenkin YLE:n suosima, tapa luopua SI-järjestelmän käytöstä ja alkaa käyttämään pinta-alan ja pituuden mittayksikköinä mm. jalkapallokenttää tai jumbojettiä ja massan yksikköinä henkilöautoa, rekkaa ja sinivalasta.
« Viimeksi muokattu: 11.04.2021, 03:33:11 kirjoittanut Lasse Reunanen »
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1899
Vs: Eemslift Hendrika ajelehtii Norjan rannikolla
« Vastaus #7 : 11.04.2021, 11:07:22 »
Vielä enemmän uutisia lukiessa suututtaa, etenkin YLE:n suosima, tapa luopua SI-järjestelmän käytöstä ja alkaa käyttämään pinta-alan ja pituuden mittayksikköinä mm. jalkapallokenttää tai jumbojettiä ja massan yksikköinä henkilöautoa, rekkaa ja sinivalasta.

Tämä. Ihan kuin Amerikassa asuisi...

Erään kiinalaisen laivan kohdalla häiritse myös suunnattomasti kiinankielisen nimen kääntäminen suomeksi. Miksei kaikkia käännetä? Missä on ruotsalainen monitoimimurtaja Kaljumpi Viikinki?

Sehän on nykyään kanadalainen KRVL Janne Hyvätahto!
« Viimeksi muokattu: 11.04.2021, 11:18:07 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!