Suurimmista ro-roaluksista (tähän määritelmään ei lasketa autojenkuljetusaluksia eikä matkustajia kuljettavia autolauttoja tai ro-paxeja) Suomessa on mainittava tuolla vanhoissa ketjuissa ilmitulleet ruotsalaiset Elgaren ja Kolsnaren, jotka ovat käyneet Helsingissä ja Kotkassa mitä ilmeisimmin 80-luvun alkupuolella:
http://faktaomfartyg.se/kolsnaren_1978.htmKuin myös Vuosaaressa rakennetut neuvostoliittolaiset ja myöhemmin venäläiset Magnitogorsk, Komsomolsk, Anatoliy Vasilyev ja Smolensk, jotka ajoivat linjaa Kotkasta Australiaan aina 90-luvun puoleenväliin saakka:
https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Naesborg-7359553.html (Naesborg, ent. Magnitogorsk)
https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Nordborg-7359565.html (Nordborg, ent. Komsomolsk)
https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Niledutch-Prospector-7910656.html (Niledutch Prospector, ent. Anatoliy Vasilyev)
https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Alyona-7910668.html (Alyona, ent. Smolensk)
Maininnanarvoisia 70-80-lukujen vaihteen kävijöitä ovat myös norjalaisen Wilhemsenin Tombarra:
http://faktaomfartyg.se/tombarra_1973.htm, käynyt tietääkseni Göteborgissa olleen lakon vuoksi ainakin Kotkassa.
sekä puolalainen Wroclaw, joka on käväissyt Kotkassa 80-luvun alkupuolella:
http://faktaomfartyg.se/wroclaw_1983.htmNämä siis valtameriro-roita.
Lyhyiden reittien ns. short-sea ro-roalusten koko on nykyään vasta kasvamaan päin, ja lähitulevaisuudessa Suomessa tullaankin näkemään muutamia tuon laivatyypin suurimpia aluksia, jotka siis ovat vielä tällä hetkellä rakenteilla:
Ruotsalainen Wallenius-SOL rakennuttaa Kiinassa kaksi suurta LNG-käyttöistä 1A Super jääluokitettua ro-roa Perämeren liikenteeseen:
https://wallenius-sol.com/en/worlds-largest-lng-roroSekä Finnlines kolme ympäristöystävällistä Finneco-luokan (Grimaldin GG5G-luokka) laivaa:
https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlinesin-uuden-roro-aluksen-rakentaminen-alkoihttps://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlinesin-kaikki-kolme-hybridiroro-alusta-nyt-rakenteillaTäällä keskustelua aiheesta:
https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=11151.135Tämänhetkisistä Suomesta linjaa ajavista short-searo-roista suurimpia ovat Finnlinesin pidennetty Breeze-luokka (Finnbreeze, Finnsea, Finnsky, Finnsun, Finntide ja Finnwave):
https://www.finnlines.com/fi/rahti/laivastoSekä Transfennican con-rot (Genca, Kraftca, Plyca, Pulpca, Timca ja Trica):
https://www.transfennica.com/fleet-equipment/fleetKaistametrien suhteen maininnanarvoisia voisivat olla vielä jokunen vuosi sitten Suomeen eri operaattoreille säännöllisesti kulkeneet Stenan Fore-luokan alukset Stena Foreteller, Stena Forecaster ja Stena Forerunner:
http://faktaomfartyg.se/stena_forerunner_2003.htmNämä nykyiset mahtuvat vielä mittojensa puolesta Kielin kanavaankin, vaikkakaan Finnlinesin kuusikon aluksia ei pidentämisen jälkeen ole sieltä kulkenut...
EDIT: Kaistametrejä riittää myös tällä Finnlinesin juuri nyt emoyhtiö Grimaldilta rahtaamalla Eurocargo Savonalla (kunhan se vaan ennättää Suomeen asti). Toisaalta sen sisar Eurocargo Brindisi (nykyään Giuseppe Lucchesi) on kulkenut Suomeen vähän aikaa vuonna 2015.
http://faktaomfartyg.se/strait_of_messina_2011.htm