Ikäväähän tuo tuommoinen on mutta siinä olet suoraan sanottuna väärässä tuossa palkkakysymyksessä....aika on ajanut maailmalla ohi suomalaisista merenkulkijoiden palkoista(eikä se oikeastaan koskaan juurikaan jäljessä ole ollut).
Esim.kansipäällystön palkat maailmalla ovat noin 20-100 % korkeammat kuin suomalaisissa laivoissa,hiukan laskenta tavasta riippuen ja varustamosta tietty(Ns.paremmat varustamot).
Puolainen sähkömies tienaa suomalaisessa laivassa 18000 mk/kk ja suomalainen suomalaisessa,ikälisistä riippuen keskimäärin 12000-13000.
Suomalainen toki on 1:1 systeemillä töissä ja puolainen maksetaan aina ulos,toisaalta varustamo saa suomalaisen maksamat verot ja varustamon maksamat sos.kulut palautuksena takaisin....summasummarum...eroa jos on,se heittelee puolin ja toisin jomma kumman hyväksi,mutta varustamotoiminnassa summat ovat häviävän pieniä.
Saksassa kehitys on kääntynyt takaisin saksalaisen merenkulkijan hyväksi,siellä on jo pitkän kokemuksen kautta havaittu että se halpamies ei olekkaan halpa kun katsotaan mitä pitkässä juoksussa viivan alle jää.....nyt saksalaiset varustamot tarjoavat saksalaisille erttin kovat palkat,bonuksia ja muuta maallista hyvää,ongelmana vain on että ei enää tahdo löytyä saksalaisia merenkulkijoita,ne kun ovat kadonneet muille aloille/maille.
Muutamat suomalaiset varustamotkin varmaankin tulevat huomaamaan että mies joka sitoutuu työhönsä on sen palkkansa arvoinen verrattuna työntekijään joka vain tulee hakemaan liksansa mahdollisimman pienellä vaivalla,välittämättä sen enempää huomisesta.
Osa suomalaisista varustamoista on toki ilmoittanut etteivät tule halpamiehiä palkkaamaan koska sillä eivät voita mitään,päin vastoin.
Kyse on ei-pörssiyhtiöistä....jokainen voi mielesssään miettiä mistä moinen.
Omakohtaisiin kokemuksiin eri kansallisuuksien kanssa seilattuani olen valmis seilaamaan suomalaisessa suomalaisen miehistön kera,pienemmälläkin palkalla kuin ulkomailla,tietääpähän voivansa luottaa työkavereihin/alaisiin(ei sentään koske kaikkia kansallisuuksia)....tietty ei pitäisi yleistää mutta minkäs sitä kokemuksilleen voi.
Lopuksi,suomessa kun nyt toteutuvaa tonnistoveroa ja muita tukia vertailtiin muutama vuosi sitten,todettiin suomalaisen keskikokoisen rollarin palkkakulujen tulevan olemaan halvemmat kuin Hollanissa,jota pidetään halpana lippuna...
Sanoisin että syy miehistöjen vaihtoon ei ole niinkään raha vaan porukan saatavuus Suomesta...ja siihen saatavuuteen taas on vaikuttanut jatkuva rutina palkoista ynnä epävarmuus huomisesta leivästä.
Itsekkin suunnitelen maihin jäämistä,heti varman työpaikan tulessa eteen.