Ensin mietin hetken kirjoitanko tämän, mutta aloin miettimään, että ei sillä mitää väliä ole jos sen täällä julkaisen.
Samainen laiva aiheutti vaaratilanteen 2003 kun olin perämiesharjoittelua suorittamassa Birka Traderilla.
Ajettiin Bornholmin suuntaan itään ja käännöspisteeseen oli vielä joku maili jäljellä, kun huomasin tutkalla aluksen paapurin puolella n.10 mailin päässä. No siinä tilanteessa uskoin että alus kääntyy samansuuntaisesti länteen meidän kanssa.
Mutta aika kului ja mailit väheni, eikä mitää kurssimuutoksia tehty, Runner 4 oli väistämisvelvollinen.
Lopuksi se lähti tekemään 10 asteen käännöksiä pikkuhiljaa ja "Closest Point of Approach" läheni koko aika, aluksi se oli menossa puolimailia keulan edestä ja näiden käsittämättömien manöövereiden jälkeen CPA tutkalla näytti nollaa ja alus oli kääntynyt suoraan meitä vastaan ja CPA oli tässä vaiheessa vajaan mailin.
Tässä vaiheessa sain Runner4:n punaisen valon näkyviin ja lähdin kääntymään styyrpurin suuntaan n.35astetta ja radiuksen olin jo säätänyt todella pienelle, eli ruorikulma oli varmasti jotain 30astetta.
Runner4 meni meidän perästä ohi noin kaapelin (n185m.) etäisyydellä.
Tätä ennen olimme laittaneet mm. valonheitimet kohti Runner4 brygaa ja perämies koko ajan yritti kutsua alusta radiolla, ja tässä tilanteessa emme tienneet mikä alus oli kyseessä, koska ei AIS ollut vielä käytössä Traderilla.
Ajoimme myös oman käännöspisteen ohi pari mailia, mutta sillä ei väliä koska vettähän riitti.
Olihan se tilanne ja mikä oli hauskinta vahtiperämies antoi minun hoitaa koko tilanteen.
