Itse olen kyllä eri mieltä tuosta maihin nostosta. Maihin nostetut "museolaivat" ovat kyllä poikkeuksetta rapistuneet säälittävään kuntoon. Kun niiden eteen ei ole pakko tehdä mitään korjauksia, jätetään ne täysin hoitamatta. Esimerkkeinä otetaan vaikka höyrylaivat Utra Jakokoskella, Uitto 6 Lapin metsämuseossa ja Ahkera Laitaatsillassa. Ahkeran pelastukseksi onneksi tuli lahjoitus maakuntamuseolle ja edelleen kannatusyhdistykselle, joka on vuosien työn tuloksena saanut aluksen kelluvaan kuntoon ja lähiaikoina myös liikkumaan omin konein. Uitto 6 lienee jo siinä kunnossa, ettei pelastettavaa enää juurikaan ole ja suuntana tullee olemaan Kuusakoski Oy. Utra on vielä kohtuusiistin näköinen ulkoisesti, mutta vaatisi sekin mittavan kunnostustyön. Tehdyt kunnostukset on olleet lähinnä ruosteen piiloon maalaamista näkyviltä ulkopinnoilta.
Kemille ainoa oikea ratkaisu olisi muodostaa sen ympärille jonkunlainen kannatusyhdistys tai vastaava yhteisö, joka kunnostaa/kunnostuttaa Kemin omin konein liikkuvaksi museolaivaksi, hieman Turson tai vaikka Wennon tyyliin. Tällöin se voisi käydä kesäisin tienaamassa tilausajoin osan omista kuluistaan ja yhdistyksen aktiiviporukka pitäisi laivan kunnissa. Rahoitus ja aktiivisen porukan löytäminen toki ei ole helppoa, mutta ei mahdoton tehtävä, jos asia päätetään toteuttaa ja sen eteenpäinviemiseksi löytyy oikea tahtotila. Tuo muutaman ratsupaikan pohjaan laittaminen ei ole kuin välttämätöntä hätäensiapua, joka kostaantuu myöhemmissä korjauksissa.